8. Основні ресурси інформаційних систем: людські, апаратні, програмні, мережні, інформаційні . Для функціонування ІС потрібні різні види ресурсів, основними з яких є апаратні, програмні, інформаційні і людські. Не слід, однак, забувати і про фінансові ресурси, необхідні для належного функціонування ІС. До апаратних ресурсів, як відомо, відносяться комп’ютери, периферійні пристрої, мережеве та комунікаційне обладнання. Людським ресурсами ІС є користувачі, адміністратор та технічний обслуговуючий персонал. Інформаційними ресурсами ІС є та частина інформаційних ресурсів підприємства, яка використовується інформаційною системою. Джерелами формування інформаційних ресурсів підприємства є його внутрішнє і зовнішнє середовище. Інформація внутрішнього середовища відображає фінансово-господарський стан підприємства. Інформація зовнішнього середовища відображає відносини підприємства з зовнішніми економічними, соціальними і політичними структурами. Опрацювання інформації внутрішнього середовища здійснюється зазвичай за допомогою стандартних формалізованих процедур. Опрацювання інформації зовнішнього середовища часто вимагає нестандартних процедур, оскільки вона є неточною, неповною та має імовірнісний характер. Інформаційними ресурсами, як і довільними іншими, потрібно управляти. Управління інформаційними ресурсами передбачає зокрема: - оцінку інформаційних потреб на кожному ріні управління і в межах кожної функції управління; - раціоналізацію документообігу в організації, стандартизацію типів і форм документів; - уніфікацію типів даних; - створення системи управління даними. Програмні ресурси є засобом реалізації в ІС тих чи інших інформаційних технологій (ІТ). Зараз немає загальноприйнятого єдиного визначення інформаційних технологій, тому наведемо лише одне з них, яке є достатньо лаконічним і вичерпним, а саме: інформаційна технологія - це система методів і засобів збирання, передавання, накопичення, опрацювання, зберігання, подання та використання інформації. Базовим складовими інформаційних технологій є: - технічне забезпечення для збирання, передавання, опрацювання, збереження і представлення даних; - системне і прикладне програмне забезпечення; - інформаційні послуги і телекомунікації. Основною метою ІТ є отримання необхідної інформації відповідної якості на заданому носії. Інформаційні технології можуть бути реалізовані або в автоматизованому (не паперовому), або в традиційному (паперовому) вигляді. Обсяг автоматизації спосіб використання технічних засобів залежить від характеру кожної конкретної технології. В широкому розумінні автоматизація - це заміна діяльності людини роботою машин. Степінь автоматизації може мінятись в широких межах - від систем, де управління повністю здійснює людина (ручні системи), до систем, де управління здійснюється лише машиною (автоматичні системи). Автоматизація доцільна, коли: - фізіологічні та психологічні можливості людини є недостатніми для управління; - об’єкт управління знаходиться в недосяжному або небезпечному для людини середовищі; - безпосередня участь людини в управлінні вимагає від неї надзвичайно високої кваліфікації; - процес, яким управляють, перебуває в критичній або небезпечній фазі. На завершення наведемо визначення економічної інформаційної системи, яке може виглядати наступним чином: Економічна інформаційна система - це сукупність зовнішніх і внутрішніх потоків прямого і зворотного зв’язку економічного об’єкта, методів, засобів та менеджерів різних рівнів, які беруть участь в процесі опрацювання інформації і прийняття управлінських рішень.
|